Η ποιότητα ενός θεατρικού έργου είναι η ποιότητα των ιδεών του - Θεατρικά έργα που έγραψαν ιστορία

Από την αρχαιότητα έως σήµερα, το θέατρο αποτελεί ένα διαχρονικό μέσο διασκέδασης για τους ανθρώπους όλων των ηλικιών, το οποίο, αν και έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου, άντεξε, επιβίωσε και έχει αφήσει πίσω του θρυλικά θεατρικά έργα.

Ποια είναι, όμως, μερικά από τα σπουδαιότερα θεατρικά έργα τα οποία έγραψαν τη δική τους ιστορία;

Αντιγόνη του Σοφοκλή

 theatrika_2

Με το θέμα της να προέρχεται από τον Θηβαϊκό κύκλο, η Αντιγόνη αποτελεί μια τραγωδία – σταθμό, υμνώντας την αδελφική αγάπη, η οποία υπερβαίνει τον νόμο των ανθρώπων.

Άλλη μια συμφορά πλήττει το βασίλειο των Λαβδακιδών και αυτή είναι η σύγκρουση των δύο γιων του Οιδίποδα, Πολυνείκη και Ετεοκλή, για τον θρόνο της Θήβας, καταλήγοντας στον θάνατο και των δυο αδελφών. Ο βασιλιάς Κρέων διατάζει να παραμείνει άταφος ο Πολυνείκης, επειδή πολέμησε ενάντια στην πατρίδα του, αλλά παρόλα αυτά, η αδελφή του, η Αντιγόνη, αποφασίζει να τον θάψει. Πού θα την οδηγήσει η απόφασή της να θάψει τον αδελφό της και ποια θα είναι η αντίδραση του μνηστήρα της και γιου του Κρέοντα, Αίμονα, και της μητέρας του;

Άμλετ του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ

 theatrika_3

Η «Τραγική Ιστορία του Άμλετ, Πρίγκιπα της Δανιμαρκίας», όπως είναι ο πλήρης τίτλος του έργου, αποτελεί ένα από τα διαχρονικότερα και δημοφιλέστερα θεατρικά έργα όλων των εποχών.

Μετά τον απροσδόκητο θάνατο του βασιλιά της Δανιμαρκίας, η γυναίκα του, Γερτρούδη, παντρεύεται τον αδελφό του, Κλαύδιο, που στέφεται βασιλιάς. Όμως, το φάντασμα του νεκρού βασιλιά εμφανίζεται στον γιο του, τον πρίγκιπα Άμλετ, ζητώντας εκδίκηση για τον φόνο του. Η πορεία της εκδίκησης για τον θάνατο του πατέρα του είναι μακρά και προκαλεί μια αλληλουχία θανάτων. Τελικά, ο Άμλετ θα καταφέρει να τιμωρήσει τον θείο του ή θα πληρώσει και ο ίδιος τη μανία του για εκδίκηση;

Ο αρχοντοχωριάτης του Μολιέρου

 theatrika_4

» Αποτελώντας μια κωμωδία – μπαλέτο, όπως την χαρακτηρίζει και ο ίδιος ο Μολιέρος, ο «Αρχοντοχωριάτης» είναι μια από τις πιο σπαρταριστές διακωμωδήσεις του νεοπλουτισμού και του πιθηκισμού της αστικής τάξης, που προσπαθεί να μιμηθεί την υψηλή κοινωνία.

Ο Γιορδάνης είναι ένας νεόπλουτος αστός, ο οποίος παριστάνει τον αριστοκράτη όχι μόνο στον τρόπο ντυσίματος, αλλά και στη συμπεριφορά και την εκπαίδευση. Ο μιμητισμός του, αν και αρχικά ακίνδυνος, ξεπερνά τα όρια όταν προσπαθεί να ρυθμίσει τη ζωή των μελών της οικογένειάς του. Θα καταφέρει να ξεπεράσει ο Γιορδάνης τη μεγαλομανία του ή θα γίνει «προϊόν» εκμετάλλευσης και ο ίδιος θα εξαπατηθεί με απλά τεχνάσματα;

Έντα Γκάμπλερ του Χένρικ Ίψεν

 theatrika_5

Ένα έργο που ανήκει στον κλασικό ρεαλισμό, με τον ομώνυμο ιψενικό ρόλο να αποτελεί φετίχ για πολλές ηθοποιούς.

Η Έντα είναι κόρη του στρατηγού Γκάμπλερ και σύζυγος του Γιόργκεν Τέσμαν. Ο γάμος της τής προκαλεί ανία και πολύ σύντομα δείχνει την περιφρόνησή της προς τον σύζυγό της, παίζοντας με τις ζωές των γύρω της. Πώς θα καταλήξει η Έντα; Πόσες ζωές θα καταστρέψει και, μήπως, και η δική της ζωή καταστραφεί από τις ίδιες της τις πράξεις;

Ο ματωμένος γάμος του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα

 theatrika_6

Εμπνευσμένο από ένα άρθρο εφημερίδας που ανέφερε ένα έγκλημα σε μια ανδαλουσιανή πόλη, ο «Ματωμένος Γάμος» είναι ένα από τα τρία τραγικά θεατρικά έργα της «Ισπανικής Υπαίθρου», το οποίο θεωρείται ένα θεατρικό διαμάντι.

Ένα γάμος επισκιάζεται από ένα φονικό, όταν, μετά τη γαμήλια τελετή, η Νύφη το σκάει με τον Λεονάρντο, τον άντρα της εξαδέλφης της. Η Νύφη γυρνάει σπίτι της με ματωμένο νυφικό, αλλά ποιος βρήκε τελικά τον θάνατο; Ο Γαμπρός, ο εραστής ή και οι δυο; Πώς θα αντιδράσει το χωριό όταν θα πληροφορηθεί το φονικό;

Ήταν όλοι τους παιδιά μου του Άρθουρ Μίλερ

 theatrika_7

Ένα διαχρονικό θεατρικό έργο που αναδεικνύει το χρέος του ανθρώπου απέναντι στο κοινωνικό σύνολο.

Κατά τη διάρκεια του 1947, η οικογένεια Κέλλερ που πλούτισε κατασκευάζοντας εξαρτήματα αεροσκαφών κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, πλήττεται από δυο γεγονότα: τον θάνατο του ενός γιου και τη φυλάκιση του συνεταίρου του πατέρα της οικογένειας, Τζο, έπειτα από την ανακάλυψη ότι η εταιρεία, εν γνώσει του Τζο, πουλούσε ελαττωματικά εξαρτήματα. Πώς θα αντιδράσουν τα μέλη της οικογένειας Κέλλερ όταν μάθουν την αλήθεια και πώς η κοινωνία; Και, άραγε, ήξερε ο κοινωνικός περίγυρος ποιος ήταν πραγματικός ο Τζο Κέλλερ;

, Λεωφορείο ο Πόθος του Τένεσι Ουίλιαμς

 theatrika_8

Ένα εμβληματικό αριστούργημα του θεατρικού ρεαλισμού του 20ου αιώνα, το οποίο καθιέρωσε τον Τένεσι Ουίλιαμς ως έναν από τους σημαντικότερους Αμερικανούς θεατρικούς συγγραφείς, μετρώντας πολλές παραστάσεις από τη στιγμή της έκδοσής του, το 1947, και του χάρισε το πρώτο του Πούλιτζερ.

Το μακρινό 1948, μετά τον πλειστηριασμό της οικογενειακής περιουσίας της, η Μπλανς ΝτιΜπουά μετακομίζει με την αδελφή της Στέλλα και τον άντρα της Στάνλεϊ Κοβάλσκι στη Νέα Ορλεάνη. Η Μπλανς αντιμετωπίζει υποτιμητικά τον Πολωνό Κοβάλσκι, αλλά παρόλα αυτά δημιουργείται μια σχέση μίσους – πάθους. Ποια θα είναι, όμως, η κατάληξη αυτής της συγκατοίκησης και πώς θα επιδράσει στην ψυχοσύνθεση της Μπλανς;

Η Ποντικοπαγίδα της Αγκάθα Κρίστι

 theatrika_9

Αποτελώντας ένα από τα μακροβιότερα θεατρικά έργα που παίζεται από τη δεκαετία του 1950 στο Γουέστ Εντ, η «Ποντικοπαγίδα» είναι ένα έγκλημα για δυνατούς λύτες. Μα προσοχή, μην αποκαλύψει κανείς τον δολοφόνο!

Ένα χειμωνιάτικο βράδυ, που το χιόνι πέφτει πυκνό, 7 άτομα μαζεύονται σε μια απομονωμένη πανσιόν. Και ξαφνικά, το χιόνι αποκλείει τους παρευρισκόμενους, οι οποίοι πολύ σύντομα διαπιστώνουν πως ανάμεσά τους έχουν έναν δολοφόνο. Ποιος, όμως, είναι αυτός ο ευφυής δολοφόνος και τι σχέση έχουν τα «Τρία τυφλά ποντικάκια»;

Περιμένοντας τον Γκοντό του Σάμιουελ Μπέκετ

 theatrika_10

Το «Περιμένοντας τον Γκοντό» είναι ένα από τα διασημότερα αριστουργήματα του θεάτρου, το οποίο έχει δεχθεί δεκάδες ερμηνείες και θεωρίες.

Δυο άντρες, ο Βλαντιμίρ κι ο Εστραγκόν περιμένουν τον Γκοντό, αλλά όσο κι αν τον περιμένουν, όσο κι αν εμφανίζονται κι άλλα άτομα, ο Γκοντό δεν εμφανίζεται ποτέ. Περιμένοντάς τον, όμως, τα πρόσωπα κάνουν ό,τι μπορούν για να περάσουν όσο πιο ευχάριστα τον χρόνο που τους απομένει, με την ελπίδα ότι ο Γκοντό θα έρθει και θα απαντήσει σε όλα τα ερωτήματα που τους απασχολούν. Έρχεται, άραγε, ο Γκοντό ή οι ήρωες θα βουλιάξουν στην προσπάθεια λύτρωσης;

Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ; του Έντουαρντ Άλμπι,

 theatrika_11

Ένα από σημαντικότερα έργα του Αμερικανού θεατρικού συγγραφέα Έντουαρντ Άλμπι, το οποίο αναδεικνύει όλη τη γκάμα των ανθρώπινων συναισθημάτων και ενδόμυχων σκέψεων.

Ο Τζωρτζ και η Μέρι είναι ένα παντρεμένο ζευγάρι, το οποίο ένα βράδυ μετά από ένα πάρτι προσκαλεί στο σπίτι του ένα γνωστό τους νεαρό ζευγάρι. Σύντομα και με τη βοήθεια του αλκοόλ οι ευαίσθητες ισορροπίες ανατρέπονται, η Μέρι και ο Τζορτζ προβαίνουν σε ένα λεκτικό σπαραγμό, που συμπαρασύρει και το νεαρό ζευγάρι, για να αποκαλύψει τις συζυγικές του συμβάσεις. Πώς θα καταλήξει η βραδινή συνάντηση για τα δυο ζευγάρια, αφού όλα τα μυστικά και οι σκέψεις τους έχουν έρθει στην επιφάνεια;